<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8049081\x26blogName\x3dRon97\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://ron97.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://ron97.blogspot.com/\x26vt\x3d341491511223301082', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

14.3.05

kerja kerja kerja

aku tuliskan dibawah beberapa situasi yg membuatkan aku berfikir seribu

1/ "yaz*d, aku dapat interview jpm rabu ni, interview kat jpm diorang tanya apa yer?"
____aku tak jwp pun soklan ni, sbb aku rasa, dia takkan dapat jawatan tu.. cara dia berfikir dah nampak dah dia akan fail masa interview. apa? ingat ada skima untuk temuduga untuk setiap jabatan ker? kalau ada aku dah kasi tau kat korang yang mana nak interview nanti kat bahagian aku tu.

2/ "yadz*z, hang rasala, ada org nak tukar mai mahkamah penang.. aku tak bestla sini, tak berkembang jadinya."
____Member aku ni pulak, aritu masa daftar taknak kena pergi pejabat kemas pendang. dia nak sekitar penang. aku suh tukar masa hari pendaftaran. dan dapat penang. skrg nak tukar pulak. sorilah, tunggulah 11 tahun lagi. bolehlah tukar. Bagi aku, takdak tempat yang best untuk berkerja. dan seharusnya, kita lebih bersyukur kalau dah dpt kerja tu. janganlah lemau sangat. takdak mendanya yang best kat dunia ni

3/ aku kontek member lama aku tadi, "akum, dengar kata hang dah kawin, betul ker?" dan dia jawap, "wsalam, belum. tempat hang ada kerja kosong tak?" dari seorang sahabat aku yg kerja gaji lebih besar dari aku. aku terfikir, mungkin itulah cara member member lama aku tanya khabar aku sekarang.. hmm

4/ "alah, hang edjustlah ngan bos hang, projek apa apa.. cetak cetak ok jugak. kecik kecik pun jadilah.. lepaih tu besar besar pulak. alah, bila lagi nak tolong member.."
_____Aku bukan kaki bodek alias ampu. mintak maaf.

_______________________________________//

Baru baru ni dalam SPM, lebih 4,410 bakal menjadi graduan dan kemudian setelah tamat akan hampir menganggur, telah memperolehi keputusan cemerlang. tahniahlah aku ucapkan. manakala 56,557 akan menjadi graduan dan akan menganggur. setelah itu 197,353 akan menjadi kuli batak di pelbagai sektor. dan akhirnya 2,483 akan menjadi penghuni pusat serenti baru.
Manakala dalam STPM 252 dari 71,145 akan menjadi graduan dan hampir menganggur.

Dua persoalan yg berlegar dlm kepala aku dlm dua tiga arini.
1/ bagai mana begitu banyak yang memperolehi keputusan cemerlang.. adakah kerana pelajar sekarang semakin pandai? soalan semakin mudah? soalan adalah sama jer macam 10 tahun yg lepaih? atau silibus tak pernah berubah mengikut tahap pemikiran pelajar masa kini?

2/ bagaimana dengan mereka ini, adakah mereka pula akan menjadi pendatang tanpa izin di negara asing kerana tidak memperolehi pekerjaan di Malaysia. buat masa skrg, peluang pekerjaan tidak berkembang secara langsung dengan jumlah graduan yang dijana. hasilnya.. org org seperti matjan. sekadar contoh/

________________________________//

Hari ni memang aku tak sedap hati, rasa bersalah dengan byk org. hari ini adaalah hari untuk aku memohon maaf dari semua org.. mintak maaf semua jika aku telah berlaku kasar pada hati budi korang. maaf..

_______________________________//

tak dpt join mereka mereka itu, 2 group lg tu, tgk SALINA, pagi sampai ptg aku kerja, pahtu malam tu aku kena hantaq memb aku balik kampung. hantaq kat stesen bas jer.. :P tapi secara tak dijangka, aku jumpa sorang gj dari wilayah sana dtg ke kl. dengar kata, tak lama lagi akan dpt kerja sini. bukan main berisi skrg.. wah wah.. tak sangka ku.. ada tips? :D