<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8049081\x26blogName\x3dRon97\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://ron97.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://ron97.blogspot.com/\x26vt\x3d341491511223301082', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

28.2.05

Putrajaya

Gambar ihsan:- http://pergh.com/forum





Tatkala aku sibuk menghabiskan ayam perisa bbq di F1 serdang bersama geng jurnal parlimen serdang (laporan boleh di dapati di http://bukunota.blogspot.com gambar di http://genglantits.fotopages.com ), di putrajaya berlangsung funfair FUNDfair di dataran putrajaya. agak mengejutkan aku apabila program seperti ini tidak disaring dengan sepatutnya oleh pihak jakim yang ibu pejabatnya hanya 1.5km dari situ. program yang macam biasa berselindung di sebalik PROGRAM AMAL konon kononnya. aku tak kisah jika program ini dibuat di hadapan POJ di presint 3, tempat biasa program program seperti itu, tetapi program berhampiran masjid seperti itu seharusnya menjaga sensitiviti agama islam. tidak seharusnya lebih memikirkan pasal ICM, jika perkara dihadapan pejabat sendiri tidak dpt diteliti. Islam Hadari ker islam hindari?

terbit pasal cerita pasal putrajaya ni, mungkin boleh aku bercerita sedikit pasal putrajaya dari sudut pandangan aku setelah 6 bulan berada disini.

berada ditingkat 37 maju tower kuala lumpur sewaktu berkursus di sebuah syarikat, sudah cukup untuk aku memahami kenapa Dr. M beriya-iya membina putrajaya. Kuala Lumpur tidak dapat diselamatkan lagi. itulah yg boleh dikatakan. kalau ingin membina semula kuala lumpur sbg sebuah bandaraya bestari. mungkin 50 atau 100 tahun baru kita akan berjaya. berikan satu tempat yang paling bagus untuk ditunjukkan kepada org asing yg kita boleh bermegah yg segalanya ada baik sekalipun tidak mampu capai yg terbaik.. Kotor! itulah yg mampu aku katakan. beberapa eksiden yg terjadi semasa pemimpin luar berada di Malaysia membuatkan lagi Dr. M membuak buak membina Putrajaya.

putrajaya, segalanya dibina dengan memikirkan pelbagai aspek
1. kebanggaan
2. kesesuaian
3. keselamatan
4. keselesaan

kebanggaan, aku rasa korang semua dah faham. kesesuaian, kira mcm mudahnya userfriendlylah.. memudahkan orang ramai dan pihak pengurusan. keselamatan, berkaitan terutama dengan dokumen kerajaan terutama apabila berlaku satu kes dulu, rahsia antara kerajaan malaysia dan england telah diketahui oleh pihak media terlebih dahulu sehingga hampir menjejaskan hubungan antara 2 negara. keselesaan bukan setakat hidup dengan aman tetapi juga bersih

namun seperti yg dicanang canangkan.. infrastruktur kelas pertama tetapi dengan penghuni kelas ke 18, apalah ertinya. aku masih tak mengerti masih ada pelajar yg ponteng sekolah dan ada juga kumpulan pelajar yang memecah masuk rumah orng time waktu kerja sedangkan polis meronda setiap masa. Salah polis atau salah penjaga? hm.. mungkin salah dato' seri samy..

oklah.. aku stop, mood aku dah spoiled! cukuplah..



nota kuku : apalah erti kesabaran jika hanya sorang saja yg sabar. yg melihat tak sama yg merasa.