<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8049081\x26blogName\x3dRon97\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://ron97.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://ron97.blogspot.com/\x26vt\x3d341491511223301082', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

5.2.05

Cargas!

Semalam, tak tau kenapa, aku teringkatkan Allahyarhamah kakak angkat aku masa aku kolej dulu. Dia telah kembali setelah bertarung dengan sakitnya. Kanser Ovari. Aku memang agak rapat ngan dia. bill tepon aku pun meang selalu boleh tinggi. sbb seronok sembang dengan dia. rekod aku bergayut pun, dengan dia.. start dlm kul 11 malam sampai dengar azan subuh. Terkilan juga aku masa hari dia meninggal, aku tak dpt nak mengunjungi dia untuk kali terakhir. Rindu aku ngan dia bila aku tengok telefon aku. Semoga Rohnya ditempatkan dikalangan mereka mereka yg dikasihNya.

_________________________________//
Semalam, aku kerumah pena dengan menumpang kasih kekasih GJ. Memang trujalah aku, sbb first time aku join. dan pulak tu, aku dpat jugak jumpa mereka mereka yang amat aku segani. Selalu aku duk jaga menteri menteri jer.. tak best. tarak apa. tak rasa apa pun. apa yg mereka bicarakan hanyalah omong omong kosong. Zero. tarak apa. Rais yatim pun hadir semalam. tapi bagi aku, hadir beliau bukan sebagai menteri tetapi sebagai pendukung amanah memartabatkan seni dan budaya melayu di tempat yg sepatutnya. Namun semalam. aku tersalah port memilih. aku berada dibelakang pembesar suara. bukan dihadapan. jadi sound yg aku dengar memang kurang memuaskan hati aku. dengar memang dengar tetapi aku tak dpt serap energinya. Truja sekali lagi aku mendengar setiap tutur kata dari Datuk Seri Utama Rais Yatim. terlalu indah. setiap yg ingin dilafazkan, akan difikirkan dahulu, 'fikir dulu sbelum cakap'. Cuma semalam, aku rasa cam nak ikat jer bebudak 3 ekor yg duk main main sana sini depan aku tu.. aku ikat kat pokok baru tau. ganggu betul konsentrasi aku. Ssepatutnya aku mesti mencari ruang di bawah khemah. tetapi dari pengalaman sebelum ini, aku merasakan, di bawah khemah akan kepanasan. kerana ruang untuk udara berputar, tiada lagi. Variati yg cuba disampaikan semalam aku kira, mencukupi, takjub aku melihat a.samad said yg berdiri dihadapan pintu, menyambut tetamu seorang diri. takjub sekali lagi aku, apabila Ras Adiba meminta semua penonton menutup mata menghayati deklamasi beliau yg kedua, hanya a.samad said bersedia menurut. yg lain tak nampak pulak aku menutup mata. seorang sastera sejati. seorang insan yg patut disegani.KEhadiran semalam yg aku nampak dan kenal, DSU Rais, Senator Datuk Jins, SN A.SAMad, Lee See lim, S.Othman Kelantan, Ras Adiba, lolog, Datuk Johan Jaafar, alamak, tak ingat pulak aku. takpalah, cukuplah aku katakan, rugi sepa tak pergi.

_________________________________//
Aku malas nak komen pasal ni, tapi biarlah terus dinyatakan. pelajar universiti ni, kurang adab. aku bg 2 contoh.
1. Semasa kami nak balik dr rumah founder Gj. Kami berhenti solat di sebuah hentian rehat yg popular di lebuhraya. dlm tempat solat wanita, seperti diceritakan kepada saya, sbb aku tak boleh masuk. bebudak entah dari U mana (sebenarnya tahu, tapi malas nak ckp). boleh duk guna surau tempat solat, nak salin baju semua, sampai tempat solat yg besar, tinggal untuk solat 2 3 orang jer boleh. yg lain penuh baju, nak strika bajulah, nak salin baju, nak tidur. dah lah tu, siap sembang kuat kuat, sampai ke bahagian laki pun dengar. kuat bukan main. kendian pulak tu, boleh pakai singlet ngan seluar pendek dlm surau, duk stika baju dan pimai pimai sana sini. aku tak kisah bab nak salin baju ka apa ka. yang duk buat bising dlm surau tu apahal.. nak bising bising.. pergi funfairlah.

2. semalam, datang ramai ramai naik bas, untuk memeriahkan majlis. masalahnya, betullah diorang ni buat meriah majlis. duk bersembang bukan main. orang nak konsentraik pun tak boleh. sakit hati betul. memang patutpun kempen budi bahasa tu. lancarkan peringkat universiti sama. teruk sangat.

________________________________//
Korang pergilah jenguk sahabat kita tu,
http://kroni.biz/jj. kita ni orang melayu, orang dlm kesusahan, kita kenalah jenguk jenguk, pasal hulur hulur tu.. pandai pandailah.. dengarlah rintihan beliau RUNUT BUNYI. sebagai seorang Presiden 2 buah kelab pecahan gengjurnal yang baru, kita seharusnya memberikan bukan sahaja sokongan dan dorongan tetapi juga kutukan dan cacian terhadap Presiden Kelab Riak dan Takabbur Gj dan Kelab Bangun Tidur Lewat Gj. Lawatilah, dan tinggalkanlah kata kata semangat untuk dia walaupun dikala ini, dia masih lagi belum bangun tidur.. hahahaha...