<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8049081\x26blogName\x3dRon97\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://ron97.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://ron97.blogspot.com/\x26vt\x3d341491511223301082', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

21.1.05

Azam baru.. lewatkah..?

Dah lama rasanya aku tak update website secara serius.. keputusan internet atau lebih tepat lagi.. ketiadaan internet.. dan ketiadaan komputer.. dulu aku update pada masa aku sempat dengan menumpang komputer sesiapa yang sempat. tapi kebanyakannya.. lebih pada cyber cafe.. hampir semua cybercafe di kotabharu.. aku pernah masuk.. aku tahu mcm mana komputer yg digunakan.. byk jugak elaun aku abis untuk pergi cyber cafe.. ntahlah.. memang gian untuk update. tapi gian untuk membaca blog orang lain pun.. boleh kira juga.. sbb kalau kita tertinggal banyak yg tak baca.. aku terpaksa ambik masa yg lama untuk baca semua.. dan ini akan menyebabkan aku tak dak masa untuk masuk blog org lain pulak.setelah jurnal agak sepi.. ada pujukan member aku.. aku join forum.. asyik dengan forum.. aku banyak dan terus tertiinggal jurnal jurnal.. bila aku kembali serius dlm blog. aku seperti tersesat dlm area baru.. segalanya baaru.. org lama terus byk yg tutup blog. yg tinggal pun, sudah tukar konsep kepada konsep yg lebih baru.. hampir tidak kenal. namun begitu, tdak dinafikan.. masih ada lagi yg masih kekal dengan imej lama.. termasuk imej 'jurnal bersawang dan dibersihkan sebulan sekali'.
dipendekkan cerita, skrg, aku dah ada komputer atau lebih tepat laptop.. walaupun bukan aku punya, yg opis punya.. tapi aku rasa.. ia sudah cukup memudahkan aku untuk surfing dan update blog. kat umah, aku tak perlu kacau rosh untuk siapkan kerja dia yg makin banyak.. kat opis pulak, tak perlu aku kacau pc typist aku untuk buat kerja. untuk makluman korang.. aku kat opis masih belum ada komputer.. ntahlah... dah janji lama nak beli tapi tak beli beli lagi.. aku duk tumpang pc org jer.. sana sini duk tumpang.. tumpang pulak.. komputer typist.. sedihnya jadi ptpo seperti aku.. sekarang.. aku dah ada laptop.. sesuatu yg hanya layak untuk gred 44. hahaha. sebenarnya, aku dapat laptop ni sbb aku ditugaskan untuk maintain web bahagian.. tambahan pulak, kami nyer pptsm bahagian aku telah bertukar, dan nak tunggu org baru, memang lambat. dan kebetulan pula, website dan server yg ditempah pulak sampai dan perlu proses untuk setup agar semuanya berjalan lancar. walaupun segala setup dibuat oleh dealer.. tapi tetap kena mantau juga. bulan depan, aku dpt pergi untuk kursus lotus domino kat th perdana. dlm seminggu, 3 hari aku kena kursus. semoga apa yg aku akan berlajar nanti akan menambahkan lagi kemahiran aku dlm programming. aku berhasrat untuk memidahkan kesemua idea dlm bentuk realiti nii ke dlm bentuk maya yg lebih fleksibel untuk semua orang guna. kerana apa yg aku lihat kat bahagian aku dlm seketika nii.. membuatkan aku rasa tak kselesa..
ada seorang pegawai, pptk, dia ni bukan main kedekut tak tau nak kata. aku tak nafikan dia rajin sedikit dlm mencari maklumat dan fail fail kemudian memindahkan formatnya kedalam komputer. tapi masalahnya, format tersebut tidak dikongsi bersama. apabila dia pindah unit dari unit protokol ke unit lawatan. pegawai yg mengantikannya mendapati pc dlm bilik tersebut kosong tanpa sebarang file. apabila diminta, pegawai ni taknak kasi, dia kata bukan main payah dia buat (kononnya, sbenarnya dia cari dari file dan pindahkan ke dlm format komputer. ) dan akibatnya, pegawai yg baru pindah tu, terpaksa bermula semula dari A. perkara yg tidak sepatutnya.
ntahlah, dunia sekarang penuh hasat dengki.. ilmu pun berkira. taktaulah aku nak kata. aku kalau boleh. apa yg aku tau. kalau orang tak tau. aku akan kasitau. sbb aku pernah rasa, bila kita ajar orang satu ilmu, kita akan dapat tambahan ilmu lain pulak. kita takkan kurang ilmu kerana kita ajar ilmu itu kepada orang lain. bukan ilmu tak baik pun.
oklah.. karang nampak sangat aku ni nak lepas gian update pulak.. :D .. design kalau ikutnya, nak buat baru, nak buat design sendiri.. tapi biarlah.. pakai template lagi mudah.. tak yah nak mikir mikir.. malas sebenarnya nak buat template sendiri.. tengah takdak idea.. deisgn untuk site kak pnut pun tak leh buat lagi.. rosh pun tengah sibuk ngan projek dia.
di malam hari raya korban ni, aku ingin membuka lembaran baruu dlm cerita hangbuah. apapon sebelum tu, eloklah kiranya aku memohon seribu kemaafan di atas sebarang kesalahan dan kesilapan yang telah dilakukan sebelum ni. maaf zahir batin. selamat hari raya aidiladha