Setiausaha Akhbar

 1. Jadi SU Akhbar (SUA) ini bukan sekadar mesej press suh datang Press Conference (PC). Kerja tu despatch boleh buat.

2. Kita kena baca apa isu yang penting disuarakan rakyat dan apa maklumat sebenar yang perlu disampaikan.
3. Kemudian kita kena plan macam mana kita nak address keresahan rakyat dan sampaikan maklumat bagi meredakan keresahan.
4. Dah ada plan, kita tak boleh biar boss hanya cakap dalam PC dan biar press sahaja petik. Sebab press akan petik sesuatu untuk headline yang mereka boleh jual sahaja. Takkan petik penuh. Itu memang cara mereka. Sbb mereka berniaga.
5. Kita kena ready dengan statement rasmi yang jelas untuk cover PC boss. Agar perkara yang terlepas dipetik press dapat kita highlight semula.
6. Kita empati kepada keresahan rakyat, kita beri rational agensi, kita kemukakan plan dan kita bagi keyakinan bahawa kepentingan rakyat dan negeri menjadi keutamaan boss kita.
7. Jangan kita dah panggil PC, pahtu ikut boss cakap apa, potong video sikit sikit letak dengan caption yang tidak membantu. Dan biar netizen bantai boss.
8. Ya, ini hanya perkara kecik yang sepatutnya agensi atau Exco berkaitan sahaja sepatutnya urus. Tetapi isu ini jadi besar sebab maklumat yang disampai tak sepenuhnya. Jangan biarkan isu berlarutan hingga pihak lawan boleh tunggang.